Prepreči izgorelost…

Izgorelost je stanje čustvene, fizične in mentalne izčrpanosti, ki ga povzroča prekomeren in dalj časa trajajoč stres. Izgorelost zmanjša produktivnost, pije energijo, daje občutek nemoči, neupanja, cinizma in nemira. Sčasoma se vam lahko zdi, da ne morete ničesar več dati.

Negativni učinki izgorelosti se lahko poznajo na vseh ravneh življenja – doma, v službi in družabnem življenju. Izgorelost lahko povzroči tudi dolgotrajne spremembe v telesu, poveča dovzetnost za bolezni, kot npr. prehlad, gripa…Izgorelost ima več stopenj in ker ima mnogo posledic, je pomembno, da se lotimo preprečevanja izgorelosti čimprej.

Kaj lahko naredimo:

  1. POČITEK, SPROŠČANJE, SPANJE
  2. DOBRA, ZDRAVA HRANA, grenčice za boljšo prebavo
  3. Adaptogena zelišča (zelišča, ki krepijo našo odportnost proti stresu):  ašvaganda, Reishi (svetlikava pološčenka oz. Ganoderma lucidum), ginseng, rožni koren, cordyceps, sibirski ženšen, masa, šišandra, astragalus, dong quai,…
  4. Koprivni namok za podporo nadledvični žlezi (glej članek krepčilni zeliščni namok)
  5. Uporaba tonikov (krepčil) za živčni sistem v obliki čajev ali tinktur: melisa, deljenolistna srčnica, šentjanževka (pozor pri sočasnem jemanju zdravil), oves

Ko si že pod črto, »voziš na hlape« lahko za KRATEK čas uporabiš bolj stimulirajoče adaptogene – ginseng, rožni koren, cordyceps.

Če uporabljaš adaptogene v preveliki meri in predolgo (bolj stimulirajoče -ginesneg, rožni koren, cordyceps moraš jemati manj časa) lahko zakriješ utrujenost zaradi resne bolezni, zamaskiraš učinek pomankanja hranil/mineralov/vitaminov, omogočiš izgorelost, ker se še bolj »preteraš«, namesto da počivaš, maskiraš pomanjkanje globokega spanca.

Nevarnost jemanja bolj stimulirajočih adaptogenov je, namesto da bi počival, ko si že na meji (ali že malo čez) – se počutiš bolje in se zato v končni fazi “preteraš”!

Telesu je treba dati čas, da si opomore – POČITEK, SPANJE – če so težave s spanjem – VSE KAR SE DA, DA SE UREDI SPANJE- ostalo potem!

Na splošno je pri akutni znakih izgorelosti bolje NE uporabljati adaptogenov, sploh ne stimulirajočih (ginseng, rožni koren, cordyceps), ker lahko zakrijejo znake in v končni fazi poslabšajo stanje.

Krepčilna zelišča se uporablja:

  • ker podpirajo normalno aktivnost in ne ženejo v nenaravne ravni produktivnosti/učinkovitost
  • ker podpirajo okrevanje, ne produktivnosti/učinkovitosti
  • v majhnih, zmernih dozah, da ne povzročijo prekomerne stimulacije
  • s kratkotrajnimi intervencijami s pogosto evalvacijo
  • da se prekine krog slabega apetita pri pacientih s pomanjkanjem hranil
  • da se prekine krog nizke energije pri pacientih s pomanjkanjem energije
  • kot dopolnilo drugim zeliščnim terapijam, v majhnih dozah
  • za motivacijo in pomoč pri utrujenosti/izčrpanosti, ki lahko spremlja pozitivne življenjske sprememb, kot je npr. prenehanje pitja kave, kajenja
  • pri utrujenosti/izčrpanosti pri resnih bolezni, kot je npr. rak

Cikli pri utrujenosti/izčrpanosti:

  1. Nizka energija povzroči slab apetit in slabo prebavo:
    • Poudarek na lahko prebavljivi hrani, proteini v juhah, obarah
    • Vključi se lahko zelišča in začimbe za izboljšanje prebave (grenčice, tonik za jetra: regrat koren, encijan, meta, materina dušica, pelin, pegasti badelj, sladki koren)
    • Zmerna uporaba ginsenga, ingverja ALI astragalusa
  2. Nizka energija povzroči nemir, tesnobo, motnje spanja
    • Spodbujanje spanja, počitek v postelji kot začetna primarno strategijo
    • Uporaba milejših tonikov, ki bodo podpirali spremembe v življenjskem stilu – nizke doze s prekinitvami, NE dolgoročno
    • Uporaba bolj blagih adaptogenov: Ašvaganda, Reishi
  3. Nizka energija povzroči slabo sposobnost/motivacijo za potrebne spremembe
    • Strategija – izboljšaj prebavo in popravi deficit spanja (obe zgornji metodi)
    • Na začetku vključi nizke doze stimulirajočih adaptogenov (nekaj tednov)

Najboljši adaptogen = POČITEK !

  • Spalni dolg zmanjša odpornost, dviga kortizol, moti dneven cikle in povečuje nespečnost
  • Spalni dolg povzroči inzulinsko rezistenco
  • Spalni dolg povzroči deficit imunosti
  • Povprečna dolžina spanja, ki jo potrebujemo za osnovno zdravje je 8,5 ur

 

 

Informacije na tej strani so informativne narave in niso nadomestilo za zdravljenje in/ali posvet z zdravnikom. Posvetujte se z zdravnikom o uporabi kakšnih koli pripravkov, še posebej ob morebitni prisotnosti zdravstvenih težavah ali sočasnem jemanju zdravil in/ali drugih pripravkov.

Deli

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.